Thailand & Vietnam

Reisverslag Thailand week 1

Surprise surprise! Ik heb een reisverslag voor jullie gemaakt van de eerste reisweek die we achter de rug hebben in Thailand! Inclusief mooie foto's natuurlijk 👌!

Surprise surprise! Ik heb een reisverslag voor jullie gemaakt van de eerste reisweek die we achter de rug hebben in Thailand! Inclusief mooie foto’s natuurlijk 👌!

Dag 0
Na een lange reis vanaf Schiphol, veel huilende baby’s, een tussenstop op Dubai en een luxe vlucht met Emirates zijn we dan eindelijk aangekomen op Bangkok Airport. Op de Airport kregen we een stempel voor een gratis visum van 30 dagen in Thailand en werd er een foto van ons gemaakt ter registratie. Even cash opnemen, een taxi fiksen en binnen een half uur stonden we bij ons hotel in hartje Bangkok 😍 Het hotel was helemaal prima alleen de wifi was aardig shit.  Zolang we maar even goed konden slapen, vonden wij het prima!

Dag 1

Time to explore Bangkok! De eerste minuut dat we het hotel uitstapten, stond er een Thaise meneer voor onze neus die perfect Engels sprak en met ons wilde praten. Lieten wij nou goed voorbereid zijn en weten dat de Thaise bevolking je niet aanspreekt omdat ze van zichzelf heel verlegen zijn en daarnaast niet echt Engels durven te spreken. De meneer was natuurlijk helemaal fan van Amsterdam zodra hij begreep dat we uit Nederland kwamen en toevallig was hij er ook geweest. Hij zei dat we niet naar het Grand Palace moesten gaan want die ‘was dicht’ en hij had een leuke rondvaart voor ons. De seconde dat hij rondvaart uitsprak stopte er een tuk tuk, die ons er meteen heen kon brengen, voor ‘een hele goedkope prijs’. Wij sloegen het aanbod af en liepen verder. Twee minuten later kwam er nog iemand naar ons toe met een raar praatje waarvan wij de meneer ook vriendelijk bedankt hebben. De eerste tien minuten gingen dus al prima!!

Toen we verder Bangkok in liepen, zagen we wat een prachtige stad het eigenlijk is, ondanks scams en chaos! Wij hadden veel negatieve verhalen gehoord wat uiteindelijk enorm mee viel. De geur viel mee, okee de ratten niet haha, het eten was overheerlijk, de tempels zijn prachtig en de Thaise inwoners waren enorm vriendelijk. We hebben daarnaast ook voor een prikkie gegeten (55 Baht in totaal, omgerekend ongeveer €1.20) Een heerlijke eerste dag dus!

Dag 2

In de warmte waren we onderweg naar the Grand Palace van Bangkok. Binnen was het er prachtig alleen mega toeristisch. Geen probleem natuurlijk maar wel als je van alle kanten aan de kant geduwd wordt en iedereen in je oor loopt te schreeuwen. Terwijl tempels juist plaatsen zijn waar je respectvol met elkaar moet omgaan en stil moet zijn. Buiten dat was het enorm indrukwekkend om te zien dat de vroegere koninklijke familie van Thailand hier gewoond heeft. Na The grand place gingen we heerlijk zwemmen en savonds zijn we naar Khaosan Road gegaan, wat super dichtbij ons hotel lag. Khaosan Road is een typisch toeristisch barsstreet waar je lekker kunt eten en heel veel kunt drinken. Er zijn daarentegen veel souvenirs en ook veel streetfood zoals gefrituurde schorpioenen. Op de terugweg naar het hotel zijn we onze buddy’s 🐀 nog tegengekomen. Deze vind je overal in Bangkok door het vuilnis en de open riolen!

Dag 3

En het is nog steeds heel warm! Maar we gaan niet klagen want het schijnt in Nederland 3 graden te zijn ❄ We hebben ons na het ontbijt laten brengen naar de Floating Market in Bangkok zelf. Onze taxi chauffeur zei dat we er niet heen moesten gaan omdat het zo klein is. Hij zou ons naar een grotere floating market kunnen brengen buiten de stad voor 1000 Baht. Wij sloegen het aanbod af. We hebben niet overdreven nog zo’n 20 keer gehoord om het niet te doen. You no happy, you no happy there.

Eenmaal aangekomen vonden we het natuurlijk fantastisch! Je ziet de pure Thaise cultuur en het is er ondanks de grote stad heel knus. En ja het was niet zo groot maar dat hoefde ook niet van ons. Na een paar leuke souvenirs gehaald te hebben, gingen we terug naar het hotel om even lekker te zwemmen in het zwembad. Uiteindelijk zijn we savonds nog uiteten geweest bij een prachtig rooftop restaurant!

Dag 4

Chiang Mai here we come! Elf uurtjes in de trein lijkt toch minder erg als je het zo hoort dan in werkelijkheid! Daarentegen was het wel een prachtige reis. We hebben door de bergen gereden, langs rijstvelden, prachtige meren en steden. Persoonlijk was ik nogal bang voor de toiletten in de trein. Je hoort weleens van die horrorverhalen dat er alleen een gat is of alles onder de poep zit. Ik geef je de tip, neem de rechter toilet! De rechter toiletten zijn normaal en de linkertoiletten zijn degene met alleen een gat!!

Eenmaal aangekomen in Chiang Mai werden we overspoeld door schreeuwende taxi chauffeurs. Wij zijn ze lekker voorbij gelopen en hebben nog even rustig eten gehaald. Nadat alle toeristen en taxi chauffeurs weg waren pakten we een tuktuk waarmee we binnen een kwartier bij het hotel stonden. Het hotel zit vol met katten en is fantastisch. De kamer is schoon en het ziet er gezellig uit! Tijd om te slapen 💤

Dag 5

Tijd om Chiang Mai te verkennen! Vandaag doen we lekker rustig aan. Zoals ik eerder al in de digitale wereldreis blog over Chiang Mai verteld had, is het heel leuk om rustig rond te lopen in het oude centrum van Chiang Mai. We hebben verschillende tempels bezocht, heerlijk gegeten en lekker gechillt. Oh echt een aanrader zijn de fruitshakes die ze hier maken😍 Ze zijn mega goedkoop en overheerlijk! Daarnaast hebben we ook lekker kokosnoot gedronken, ook een dikke aanrader!

Dag 6

Wat eigenlijk de bedoeling was om een boottocht te gaan doen in Chiang Mai werd toch een tour met de tuk tuk! Na ongeveer een half uur lopen kwamen we aan bij de boottocht. Ten eerste was het echt overpriced en daarnaast zag het er helemaal niet zo leuk uit! We hadden al eerder een tuk tuk chauffeur horen zeggen dat ze ons konden rondbrengen voor 50 baht per uur.

De eerst volgende tuk tuk chauffeur zei precies hetzelfde en wij stapte dan ook lekker in. We werden rondgereden maar wel iets anders dan gedacht.
De tuk tuk chauffeur bracht ons bij verschillende winkels en fabrieken waar we zagen hoe bepaalde Thaise producten gemaakt werden, waaronder zijden en paraplu’s. Uiteindelijk was het natuurlijk de bedoeling om iets te kopen zodat de tuk tuk chauffeur commissie ontvangt. Na alles gehad te hebben werden we rondgereden langs de stadsmuren(zijn eigenlijk ruïnes).

Na de tuk tuk rit hebben we ook nog lekker een  Thaise massage genomen! Dichtbij ons hotel zat een tempel waar ze massages verzorgen, echt op z’n Thais. Je kreeg katoenen kleding aan, werd naar een grote zaal gebracht waar iedereen een massage kreeg en daardoor kon je gewoon je kleding aanhouden! Geen sketchy masseurs en een omgeving waar de Thaise bevolking ook zelf komt. In totaal waren we voor 2 personen nog geen 10 euro kwijt voor beide een uur masseren!

Dag 7

Vandaag zijn we vroeg de veren uitgegaan om te fietsen met Bajabikes. De tour begint om 08.00 en eindigt om 13.00. Met de tuk tuk zijn we naar het adres toegereden die ons gegeven werd. Uiteraard betaalde we veelste veel! Waarvoor we gisteren 50 baht per uur betaalde, betaalde we nu 120 baht voor 15 min. Toen we uiteindelijk aankwamen werden we ontvangen door een Nederlandstalige meneer! We kregen een flesje water mee en mochten onze fietsen uitzoeken. We maakte kennis met onze tourguide (local en Engels sprekend) en waren klaar om te vertrekken.

Tijdens de fietstocht hebben we fantastische dingen gezien. Scholen, enorme waterlelies, lepra zorgcentrums, bamboo en doodskisten. Het was fantastisch om te zien hoe de locale bevolking leeft en even weg te zijn uit de toeristische gebieden. Ik ga jullie nog uitgebreid verslag (en foto’s) geven over de fiets tour in een aparte blog in februari.

Na het fietsen hebben we de bekende tempel Wat Chedi Luang gezien. Het gave was dat er een ritueel van de monniken bezig was! Het was heel fantastisch om mee te maken. Daarnaast stond er ook een wassen beeld van een belangrijk persoon uit Thailand! Het was nogal creepy want hij leek echt net echt!

Volgende week ga ik proberen een nieuwe voor jullie te maken 👌❤️ Ik hoop dat jullie het leuk vinden!!

Liefs,

Iris

Advertenties

Hi! Welkom wereldpadvinder! Ik ben Iris. Mijn passie? Cultuur, reizen, eten en dieren. Daarbij zeker ook mensen helpen en het naar hun zin maken. Vandaar ook de digitale wereldreisblog voor iedereen (check even de about page)! Achtergrond? Toerisme, vele tripjes, een positieve blik op het leven en het ABN van een Rotterdammer (ik doe mijn best peepz, alleen maar liefde). Enjoy!

3 reacties op “Reisverslag Thailand week 1

1. Dit reisverslag is super leuk en ook heel duidelijk waar je goed op moet letten.

2. Als je dit reisverslag leest hoef je zelf niets meer uit te zoeken voordat je naar Thailand gaat. Het is zeer duidelijk hoe de bevolking leeft in Thailand en waar je op moet letten.

3. Als je dit verslag leest en ziet wil je direct met vakantie naar Thailand zo leuk is het.