Thailand & Vietnam

Reisverslag 2 Thailand & Vietnam

Jaaa nog een reisverslag! Jullie reageerde zo enthousiast dat ik er nog eentje voor jullie heb geschreven! Lees snel verder!

Dag 8

It’s time for elephants! Vandaag zijn we naar Maeklang Elephant Conservation Community geweest! Dit is een organisatie die olifanten helpt die niet meer de wijde wereld in kunnen. De olifanten komen bijvoorbeeld van locaties waar de olifanten mishandeld werden voor trucjes of bereden werden door toeristen.

De Elephant Conservation Community zorgt ervoor dat de olifanten weer blij en gelukkig kunnen zijn. Daarom zijn wij ook naar deze organisatie toegegaan om als vrijwilliger een dagje te helpen! Van het geld wat zij ontvangen van vrijwilligers, kunnen ze blijven bestaan met hun olifanten. Het is één van de mooiste dingen die we ooit in ons leven hebben gedaan!

Allereerst was je de bananen voor de olifanten, daarna maak je kennis met ze. Je gooit je tasje vol met bananen en mag ze voeren. Na het voeren mag je de olifanten insmeren met modder om teken te voorkomen! Aan het einde mag je ze afspoelen met water en met ze rondlopen. Echt een dikke aanrader!

Dag 9

Chiang Mai was fantastisch maar het is tijd om door te gaan! Vandaag vliegen we naar Hanoi! Onze vlucht ging om 15.30. Als we om 12.30 zouden vertrekken met de taxi dan zouden we prima op tijd zijn. Uiteindelijk bleek het kinderdag te zijn (feestdag in Thailand) waardoor het verkeer helemaal vast stond… Om 13.45 kwamen we aan op de Airport en werden we 3x naar een andere kant toegestuurd. International en domestic en weer terug naar international. Na toch wat enige stress was alles goed gegaan en konden we lekker chillen! De vluchten met Air Asia verliepen perfect verder.

Eenmaal aangekomen op Hanoi moesten de visums geregeld worden. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het niet zo verwelkomd aanvoelt bij de airport. Er staat vrij weinig in het Engels en als je iets fout hebt ingevuld moet je weer opnieuw in de lange rij gaan staan. Nadat je in de lange rij hebt gestaan moet je wachten tot je naam wordt omgeroepen. Ik geloof dat we een uur over de visumaanvraag hebben gedaan! We waren enorm blij toen we eenmaal buiten stonden en met de taxi bij het hotel waren gearriveerd!

Dag 10

Vandaag hebben we rondgewandeld in Hanoi! Oversteken betekend rennen voor je leven, de verkeersdrukte is extreem maar wat is het een prachtige stad!

Ik ben altijd super verliefd geweest op de hoedjes van Vietnam. Twee stappen van ons hotel vandaan kwamen we dan ook een vrouw tegen met fruit en haar hoedje op. Ik maakte meteen een foto van het straatbeeld met de vrouw erop! Had ik niet moeten doen… Ik mocht een foto maken met haar spullen en kreeg daarna meteen fruit in mijn hand geduwd. We moesten betalen voor de foto en voor het fruit die we niet wilde. Ze wilde er 150.000 Dong (6 euro) voor hebben. Voor 50.000 zijn we er onderuit gekomen. Hierna zijn we nog meerdere keren locals met deze leuke hoedjes tegengekomen die hetzelfde probeerde. Mijn beeld over het Vietnamese hoedje is daarom ietsjes veranderd haha!

We vervolgde onze weg naar de oude gevangenis! In een eerdere blog over Hanoi had ik hier al wat over verteld. De gevangenis was erg indrukwekkend en heftig om te zien. Het is bizar hoeveel mensen er in een kleine ruimte werden gezet! Je ziet ook dat de Fransen invloed hebben gehad op de bouw van de gevangenis. Het gebouw ziet er erg Frans uit en daarnaast staat er een guillotine. Weetjewel zo’n ding waar je hoofd mee afgehakt wordt.

In de avond hebben we de weekend market bezocht. Dat is dus een markt die alleen in het weekend is! Ze verkopen er mooie spullen en vooral neppe merkkleding. Vietnam is een land waar heel veel kleding gemaakt wordt voor grote merken. De kwaliteit van de kleding is dan ook echt heel mooi. Je ziet dit ook af aan de lokale bevolking. Ze dragen echt prachtige kleding! Naast neppe merkkleding vind je er ook vele leuke souvenirs en lekker streetfood!

Dag 11

It’s temple time ⌚! Een klein stukje buiten het oude stadscentrum van Hanoi ligt the temple of science and literature. Wij bezochten deze tempel dan ook in de ochtend. De entree kost echt helemaal niks! Tot nu toe hebben we 30.000 Dong (1 euro) betaald voor een entreekaartje en is het 15.000 (50 cent) Dong voor een student. In de tempel ontsnap je even aan de (verkeers)drukte van het bruisende centrum. We zagen er mooie tuinen, koepels, meertjes en tempels zelf natuurlijk!

Het was er heel mooi alleen was het voor ons moeilijk te begrijpen waar deze tempel precies voor stond. Bijna alles stond namelijk in het Vietnamees! Het ritueel die de bevolking uitvoert is wel heel interessant. Vroeger had Vietnam ook een koninklijke familie, nu hebben ze deze niet meer. Er zijn vroeger tempels gebouwd voor hun koningen. Tot op heden worden deze nog steeds geprezen. In de tempels wordt er eten en spullen geofferd voor de vroegere koningen. De Vietnamese bevolking koopt ook papieren spullen zoals nepgeld, auto’s of elektronica. Deze verbranden ze uiteindelijk tijdens een speciale dag. Tijdens de verbranding waait de rook omhoog de lucht in waardoor het bij de overledenen persoon uitkomt waar jij het geld, de auto of elektronica voor wil schenken!

Na de tempel zijn we lekker een hapje gaan eten op straat. Voor exact 40.000 Dong hadden we twee keer een flink bord vol noodles, groenten, gemarineerde vis en een soepje! Na deze heerlijke lunch zijn we verder Hanoi gaan verkennen en hebben we vooral heel veel gelopen! Oja en we zijn de treinstraat nog tegengekomen! Helaas alleen geen trein gezien!

Van al dat lopen krijg je mega honger en vooral omdat je in Hanoi overal eten op straat ruikt. Een populaire maaltijd onder de lokale bevolking in Hanoi is barbecuen op straat bij een restaurant. Het restaurant verzorgt je vlees, groenten en rijst en jij mag lekker barbecuen! Dit hebben we uiteraard gedaan en natuurlijk veel meer betaald dan de lokale bevolking, maar hé het was fantastisch om te doen!

Dag 12

Een populair drankje in Vietnam is de egg coffee, koffie met ei! Het klinkt heel vies in mijn verbeelding maar het schijnt erg lekker te zijn. Wij gingen dus naar één van de beste koffie cafés in Hanoi en probeerde het uit. Ik ben niet zo’n mega koffie fan maar het was best lekker! Ik kan me voorstellen dat koffie liefhebbers er fan van zijn.

Na de koffie was het tijd voor marktjes! Allereerst zijn we naar de Hang Da Market gelopen omdat deze lekker dichtbij ons hotel zat. Helaas was er geen drol aan haha! Dus we hebben na 5 minuten kijken onze weg vervolgd naar de Đồng Xuân Market. Eenmaal daar aangekomen was het vele malen groter dan de Hang Da Market! Ik had gelezen dat je hier een goedkoop Vietnamees hoedje kunt kopen en dat klopte! Voor 50.000 Dong (iets minder dan 2 euro) had ik een mooi Vietnamees hoedje! Verder zagen we nog mooie horloges en sierraden maar om een bepaalde reden mochten wij het niet kopen. Als we stonden te kijken kregen we te horen, no sell for you! We voelde ons niet heel erg op ons gemak waardoor we onze weg vervolgde naar het parkje om even te chillen en snackjes te eten!

Na de snackjes kwamen we de mozaïeken muur tegen! Het ligt naast een hele drukke weg maar we hebben een mooie foto kunnen vastleggen. Nadat de foto gemaakt was stond een man twee meter van ons vandaan tegen het muurtje te pissen… Super zonde van die mooie muur!

Na weer overheerlijke noodles gegeten te hebben in de stad wilde we ergens een drankje doen. We zagen een schattig restaurantje/bar met allemaal lantaarntjes! Je kunt er cocktails krijgen, chillen op de ligbedjes en shisha roken! En het was ook nog is een normale prijs die je eigenlijk ook op straat betaald. We loved it!

Dag 13

Eerder had ik al de vraag gesteld of jullie zouden kiezen voor Ninh Binh of Halong Bay. Het is Ninh Binh geworden!

We hebben de tour geboekt bij ons hotel en konden lekker in de lobby wachten op onze pickup! Eerst zouden we Hoa Lu bezoeken en daarna Tam Coc. De trip zou eigenlijk 1.5 uur duren maar onze guide vertelde dat het langer zou duren. Dit komt omdat de wegen in Vietnam niet goed en veilig zijn om hard overheen te rijden. Om die reden reden we niet harder dan 70 km per uur waardoor de reis 2.5 uur duurde! Onze guide vertelde allemaal leuke verhalen in de bus waardoor we ons prima vermaakten👌 Een leuk feitje is dat er in Hanoi 7 miljoen mensen wonen en dat er 5.5 miljoen motoren rondrijden in de stad! Vandaar die enorme verkeersdrukte.

Eenmaal aangekomen in Hoa Lu bezochten we een tempel! Ik moet eerlijk toegeven dat de tempels in Thailand toch een stuk mooier zijn. Na wat rondlopen bij de tempel kwamen we een schattige katje tegen. Ze noemen de kat nu de “the gard of the temple”.

Na de tempel vervolgde we onze weg naar Tam Coc om te gaan varen. De landschappen in de omgeving zijn echt prachtig! Bij de boot kregen we een reddingsvestje om en mochten we gaan zitten. Onze ‘chauffeur’ stond al klaar om ons 1.5 uur rond te varen. De omgeving zag eruit alsof je in een mysterieuze film terecht was gekomen. We vaarde ook door grotten heen! Het grappige was ook dat de Vietnamese bevolking hier niet roeien met hun handen maar met hun voeten!

Na de boottocht gingen we fietsen! De fietsen waren echt heel erg kapot! Een vrouw uit onze groep viel bijna om omdat haar zadel 360 graden kon draaien. Het was daarom ook maar een kort fietstochtje langs de rijstvelden maar wel super grappig om mee te maken. Na het fietsen gingen we weer terug naar Hanoi en ons laatste avondje daar doorbrengen!

Dag 14

Wow al twee weken in Zuid Oost Azië! We vervolgen vandaag onze weg naar Hoi An, het stadje van de lantaarntjes. We vlogen vanaf Hanoi Airport naar Da Nang Airport! De reis verliep perfect! Het was maar even vliegen, de backpacks lagen meteen klaar op de band, de taxi stond voor ons klaar we we waren binnen no time bij het hotel.

Eenmaal aangekomen bij het hotel werden we begeleid naar de kamer. Op elke bestemming waar we arriveren, checken we altijd even of er geen bedbugs zijn. We checken onder het matras en bij de lakens omdat ze zich daar altijd zouden verstoppen. Het moment dat we het matras omhoog tilde zag ik een beestje lopen. Op het bed zagen we ze ook lopen. Als we er eentje doodmaakte zagen we bloed. Bedbugs eten bloed van mensen en zitten dus vol met bloed als je ze doodknijpt. Wij gingen hier dus absoluut niet slapen! We mochten nog een andere kamer bekijken maar daar zaten ze ook dus hebben we onze reservering mogen annuleren en zijn we opzoek gegaan naar een ander hotel. Onze spullen hebben we voor alle zekerheid laten reinigen bij een wasserij. Niet een heel goed begin in Hoi An maar dat komt vast wel weer goed! Kijk maar naar hoe het eruitziet!

Dat was ‘m weer!! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en hoor graag jullie meningen! ❤️👌

Advertenties

Hi! Welkom wereldpadvinder! Ik ben Iris. Mijn passie? Cultuur, reizen, eten en dieren. Daarbij zeker ook mensen helpen en het naar hun zin maken. Vandaar ook de digitale wereldreisblog voor iedereen (check even de about page)! Achtergrond? Toerisme, vele tripjes, een positieve blik op het leven en het ABN van een Rotterdammer (ik doe mijn best peepz, alleen maar liefde). Enjoy!

6 reacties op “Reisverslag 2 Thailand & Vietnam

1. Hanoi ziet er geweldig uit echt de moeite waard om te bezoeken ondanks het hectische verkeer.

2. Hoi an ziet er ook super uit met die lantaarntjes en de mensen met hun hoedjes etc.

3. Het eten in Vietnam ziet er misschien apart uit maar lijkt mij heerlijk.

4. De stad Hanoi zier er geweldig uit daar kun je wel een tijdje doorbrengen.

5. Langs de rijstvelden fietsen en nog een leuke boottocht ziet er gaaf uit.