Hoi An centrum
Vietnam

Reisverslag 3 – Vietnam & Thailand

Jaaa daar is het eindelijk! Reisverslag nummer 3! Wegens zeer slechte wifi en een vastlopende camera, lukte het mij niet om jullie eerder te updaten. Sorry daarvoor! Maar wees niet getreurd, binnenkort heb ik een leuke verassing voor jullie om het goed te maken, maar eerst Vietnam & Thailand! In een eerder artikel kon je al lezen wat de hoogtepunten zijn van Hoi An, deze gingen wij natuurlijk af!

Dag 14 – Eerste dag Hoi An

In mijn vorige reisverslag vertelde ik jullie over de bedbug issue in Hoi An! Na alle bagage voor de zekerheid naar de wasserij toegedaan te hebben, konden we lekker gaan genieten van Hoi An!

We hebben de hele dag rondgelopen door de straatjes van Hoi An en ons verbaasd over het aantal lantaarns in deze stad. Ondanks dat er veel toeristen zijn, hangt er een hele relaxte sfeer. Het viel ons op dat de vishandel hier enorm is! Als we niet langs de markt hadden gelopen, kon je het alsnog van meters afstand ruiken!

In de avond zijn we naar de Night Market gegaan die bijna naast ons hotel zat! Ook hier kun je vanuit de verte de markt al zien door alle lantaarn kraampjes. De sfeer is er heel relaxed en je kunt er leuke souvenirs kopen. Waar wij zo hard om moesten lachen was dat elke verkoper vertelde dat zijn producten handgemaakt waren. Mooi verkooppraatje natuurlijk, want alles was exact hetzelfde! Maar alsnog waren de verkopers erg vriendelijk en niet extreem opdringerig.

Japanse brug Hoi An
Drijvende kaars lelies in het oude centrum van Hoi An
Een restaurant verlicht met lantaarntjes
Een lantaarnkraampje in de Night Market van Hoi An

Dag 15 – Fietsen door Hoi An & Cat heaven

We startte de dag met het huren van een fiets! We hadden al begrepen dat het goedkoop was, maar zo goedkoop?! Het kost 1 euro per dag om een hele dag een fiets te huren! Ons plan was om door de rijstvelden te fietsen, naar een katten café te gaan en het strand te verkennen.

Als eerst fietsten we door het centrum van Hoi An. Daarna maakte we onze stop bij Jack’s cat cafe! Wat een fantastisch concept is dat! Je stapt een grote tuin binnen met alleen maar katten en een paar honden. Daaraan verbonden zit een huis waar binnen ook katten liggen te slapen. In totaal zijn hier meer dan 70 katten, cat heaven dus! In Nederland worden de katten van een katten café uit het asiel gehaald. Hier halen de eigenaren de katten zelf van straat omdat de overheid dit niet doet. Laat je de katten op straat leven? Dan is er een hele grote kans dat ze worden meegenomen en worden afgemaakt voor hun vlees. In Vietnam eten namelijk helaas nog heel veel mensen kattenvlees en hondenvlees.

De eigenaren kwamen op het idee om een katten café te openen nadat ze een katje tegenkwamen in een parkeergarage die hen overal achtervolgde. Het katje werd door de eigenaar meegenomen naar huis, op de motor, en ze noemden haar Jack. Na een tijdje was het katje zwanger en kreeg kleintjes! Op een dag was Jack niet meer thuisgekomen terwijl de kittens nog voeding nodig hadden van hun moeder. De eigenaren voerden zelf de kittens en hoopte dat Jack nog terug zou komen. Na lang zoeken is Jack nooit meer teruggekomen..

Vanaf dat moment hadden de eigenaren besloten om een katten café te openen met een eerbetoon aan Jack! Wij vonden het concept fantastisch! Door de entree die je betaald en de hapjes en drankjes kan het katten café verder blijven bestaan! En natuurlijk middels donaties.

Na het kattencafe vervolgde we onze fietstocht naar de rijstvelden en het strand. Ik had het leuke idee om naar het strand te gaan, eenmaal onderweg begon het keihard te stortregenen. Na ongeveer 10 minuten in de stort regen gefietst te hebben, besloten we toch om niet naar het strand te gaan en terug te fietsen naar het hotel voor droge kleding! Lekker chillen en een poncho kopen!

Fietsen in de regen
Jack's katten café Hoi An Vietnam
Jack’s katten café Hoi An
Cat Heaven - Jack's katten café Hoi An
Cat Heaven – Jack’s katten café Hoi An
Jack's katten café Hoi An
Jack’s katten café Hoi An

Dag 16 – An Bang Beach & een buddy bij het eten

Oké poging twee voor het strand! Het weer zag er vandaag droog uit dus we huurden opnieuw fietsen!

De fietstocht naar het strand was heerlijk! Het regende niet en eenmaal aangekomen bij het strand begon de zon opeens te schijnen. De zon hadden we sinds dat we aangekomen waren in Vietnam helemaal niet meer gezien, dus we konden eindelijk tannen! Naja soort van! We waren onze zonnebrand vergeten (slimme Harry’s) want ja, we hadden de zon nog helemaal niet gezien, dus die hadden we ook niet echt verwacht.

Na een kokosnoot, een praatje met een schattige local die sieraden verkocht en wat verbranding sessies was het tijd om terug te gaan!

Voor het avondeten hadden we een heel schattig restaurant gevonden waar we lekker op een veranda konden zitten. Op een gegeven moment hadden we het over de wifi router omdat de wifi zo slecht was. We vroegen ons af waar die precies zou hangen. Allebei rondzoekend zag ik opeens mijn vriend met grote ogen kijken naar iets boven mij. Ik weet dat als hij dit doet er iets met een insect is, dus ik schoot meteen van m’n plek. En ja hoor, iets wat ik liever niet wilde zien, zat meer dan een uur naast me te chillen op 1 meter afstand. De grootste spin die ik ooit heb gezien!! Kijk zelf maar…

Hoi An centrum
Spin Hoi An Vietnam

Dag 17 – Marble Mountain & Monkey Mountain

Het is weer tijd voor een leuke tour! Met de bus werden we opgehaald bij ons hotel om een paar uurtjes naar de Marble Mountain, Monkey Mountain en Da Nang by Night te gaan! Wij hadden een mega groep verwacht maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Samen met twee gezellige Amerikaanse dames vervolgende we onze weg naar de eerste bestemming, Marble Mountain. Met de lift werd je omhoog gebracht en stond je bij een prachtig uitzichtpunt. Het was een leuke rondleiding met prachtige grotten en tempels in de berg.

Uiteindelijk was het weer tijd om naar de volgende bestemming te gaan, Monkey Mountain! We gingen aapjes kijken!! O nee, toch niet! In de bus werd ons doodleuk verteld dat de aapjes aan het einde van de middag terug de bomen ingaan en zich klaar maken om te gaan slapen. Geen aapjes dus :(. Stiekem hadden we de tour wel een beetje geboekt voor de Monkey Mountain. Maar we gaan lekker door. Toen we eenmaal aankwamen bij Monkey Mountain stond er een gigantische Lady Buddha boven op de berg. Tijdens een heftige tsunami schijnt de Lady Buddha een vinger kwijtgeraakt te zijn, om het gebied te beschermen. Het tsunami sloeg namelijk niet over bij het gebied en maakte geen schade. De lokale bevolking ziet de Lady Buddha eigenlijk als een soort van beschermengel. Tegenwoordig is het beeld alleen toegankelijk voor monniken. Je kunt namelijk in het beeld lopen. Vroeger mochten toeristen ook naar binnen maar helaas is er teveel kapot gegaan waardoor het beeld werd gesloten voor toeristen.

Na de indrukwekkende Lady Buddha gingen we door naar Da Nang centrum. Da Nang is een erg ontwikkelde stad met prachtige verlichting in de avond. Wij mochten er nog even kijken en hadden lekker gedineerd met onze Amerikaanse buddy’s! Ondanks de teleurstelling van de aapjes, was het uiteindelijk een fantastische dag!

Tempel Marble Mountain Da Nang
Grotten Marble Mountain
The Big Lady Buddha Da Nang
Da Nang by Night
Da Nang by Night – Love bridge

Dag 18 – Scooter rijden in Vietnam & Jenga

Vandaag wilde we toch is gaan proberen om een scooter te huren! We merkten dat het fietsen ook prima verliep dus waarom geen scooter huren?

Voor 3 euro huurde we voor een hele dag een scooter en konden we lekker gaan toeren. Het was prachtig weer en reden daarom heerlijk door naar het strand! Onderweg kwamen we nog een boer tegen, die zijn koeien lekker liet grazen in een veldje voor de rijstvelden. Voor een sigaret mochten we een foto van hem maken. Fantastische deal natuurlijk! Tussen het scooter rijden door hebben we nog lekker gegeten en wat kleding gekocht.

’s Avonds wilde we even lekker een cocktail gaan drinken. Een vriendelijke meneer wees ons naar een Sky Bar. Na een paar trappen opgelopen te zijn, kwamen we bij een heel relaxt “rooftop” terras aan met overal lantaarntjes. De sfeer was echt heel chill én ze hadden Jenga!! Weet je wel, dat spel met die blokken die je opstapelt en waarvan je telkens één steen weg moet halen zonder dat de stapel valt!

Na wat gezellige mensen ontmoet te hebben, veel Jenga en lekkere cocktails, was het tijd om onze spullen te gaan pakken voor onze vlucht van morgen!
Boer in de rijstvelden van Hoi An Vietnam
Centrum Hoi An
Scooter rijden Hoi An

Dag 19 – Reisdagje richting Krabi

Vietnam, we are going to leave you! Het was een prachtig land met een hele bijzondere cultuur! Maar het is tijd om naar Krabi (Zuid-Thailand) te gaan!

Onze vlucht was vanaf Da Nang naar Bangkok en vanaf Bangkok weer verder naar Krabi Airport. Wij waren eigenlijk een beetje aan het stressen om onze bagage. Een receptioniste van ons hotel vertelde ons namelijk dat we bagage bij moesten boeken met de luchtvaartmaatschappij waar we mee vlogen, omdat dit niet inclusief zou zijn. De bagage zou ons in totaal meer dan 100 euro kosten, terwijl we dit voor onze vlucht hadden betaald. Uiteindelijk kwamen we dus aan bij de incheckbalie en hoefden we niks te betalen! Dit hebben we natuurlijk keihard gevierd met een dik Burger King menu!

De vlucht naar Bangkok verliep prima, alleen op de airport duurde alles vrij lang. Gelukkig hadden we veel overstaptijd! Uiteindelijk zaten we weer chill in ons vliegtuig en vertrokken we naar Krabi. De vlucht naar Krabi was iets minder! We kwamen in een tropische regenbui aan en het was flink aan het onweren in de lucht. Maar we waren veilig gearriveerd!

Eenmaal aangekomen op Krabi airport in de stortregen stonden we even te praten met een Nederlands stel. Gedurende het gesprek kwamen we erachter dat ze uit dezelfde plaats komen in Nederland als ons! Hoe toevallig! Ze kende toevallig iemand in Thailand die hen op kwam halen en die nog wel een goedkope transfer voor ons kon regelen naar ons hotel! Helemaal top dus!

Eenmaal aangekomen bij het hotel installeerde we onze spullen en was het tijd om te slapen, zonder bedbugs 😉
Burger King Vietnam

Dag 20 – Strand & Zwembad

Ons hotel ligt in Ao Nang in de regio Krabi. Krabi is een waar chill paradijs. Daarom hebben we vandaag dan ook niks meer op de planning staan dan chillen op het strand en chillen bij het zwembad.

Op het strand van Ao Nang zie je wit zand, een blauwe zee, Thaise bootjes en rotsachtige bergen. Je hoort de tropische vogels fluiten, de bootjes ronken en ziet gigantische insecten voorbijvliegen. Het is toeristisch maar toch heel relaxed. Van vele hoorde we dat er echt massatoerisme was in Ao Nang, maar dat is echt overdreven. Het viel ontzettend mee met de drukte terwijl het in januari hoogseizoen is in Thailand!

Na het strand zijn we lekker gaan zwemmen in ons jungle zwembad. Het zwembad bij het hotel ligt tegen de jungle aan waardoor je een mega tropisch gevoel krijgt. Daarnaast merk je het tropische gevoel ook binnen no time. Ons was geadviseerd goed deet te smeren tegen muggen. Bij een duik in het water en even bij de kant zitten zonder deet, wordt je meteen helemaal lek gestoken. Maar ja, hoort erbij hé! Alleen maar hopen dat het geen malaria muggen waren…

Ao Nang beach sunset
Jungle zwembad Ao Nang, Krabi

Dat was ‘m weer! Ik zal volgende week weer een nieuw reisverslag met jullie delen (dit keer op tijd) en volgende week aan het einde van de week zal ik jullie vertellen over die verrassing die ik voor jullie heb! Stay tuned!

Advertenties

Hi! Welkom wereldpadvinder! Ik ben Iris. Mijn passie? Cultuur, reizen, eten en dieren. Daarbij zeker ook mensen helpen en het naar hun zin maken. Vandaar ook de digitale wereldreisblog voor iedereen (check even de about page)! Achtergrond? Toerisme, vele tripjes, een positieve blik op het leven en het ABN van een Rotterdammer (ik doe mijn best peepz, alleen maar liefde). Enjoy!

6 reacties op “Reisverslag 3 – Vietnam & Thailand

1. Fietsen door Hoi An & Cat heaven eneen fiets huren voor 1 euro voor 1 dag zo goedkoop?! Door de rijstvelden fietsen, lijkr mij ook te gek. Aan het einde naar een katten café helemaal het einde ik ben nl. een kattenfan en dan 70 katten super zelfs. De foto’s zijn fantastisch.

2. De omgeving alleen is al schitterend en dan die katten en rijstvelden helaas met regen maar dan is het nog mooi.
    En niet te vergeten de mooie lampionnen echt helemaall leuk.

3. An Bang Beach
    Op het strand en een kokosnoot, een praatje met een schattige local die sieraden verkocht trekt mij erg aan.
    Voor het avondeten schattig restaurant gevonden waar we lekker op een veranda konden zitten met de grootste spin die ik ooit heb gezien dit moet je daar echt meemaken.

4. Marble Mountain & Monkey Mountain de leuke tour naar de Marble Mountain, Monkey Mountain en Da Nang by Night !
    Wel jammer dat er geen aap te zien is maar het ziet er wel schitterend uit daar.

5. scooter huren 3 euro per dag zeer goedkoop alleen dan nog rijden daar links en veel verkeer dat is een grote
    uitdaging maar ziet er geweldig mooi uit.

6. Krabi is een waar chill paradijs en dan na het strand lekker zwemmen in zo`n jungle zwembad super.